Jak stworzyć własny sklep internetowy? Co trzeba wziąć pod uwagę? O co zadbać? Gdzie założyć e-sklep? Kompletny poradnik 2024

Zastanawiasz się jak zrobić własny sklep internetowy? Jesteś w dobrym miejscu. Aby zbudować własny e-sklep, musisz się do tego dobrze przygotować i podjąć wcześniej kilka ważnych decyzji. Przedstawiamy najważniejsze kroki, które pozwolą Ci na wykonanie dobrze działającego i legalnego sklepu internetowego.

Nie masz czasu czytać i szukasz konkretnych rozwiązań? 4 opcje dla Ciebie:

  1. Stwórz sklep samodzielnie przy pomocy kreatora stron internetowych (polecamy: WIX.com) – od 75 zł / miesiąc,
  2. Zleć stworzenie sklepu wg swoich wymagań firmie, która zadba o całość: od stworzenia e-sklepu, przez hosting i domenę, po późniejszą pomoc w utrzymaniu (polecamy: HashMagnet) – od 69 zł / miesiąc,
  3. Wybierz najlepszy hosting, zarejestruj tanio domenę, zainstaluj WordPressa + WooCommerce lub PrestaShop i uruchom sklep samodzielnie – od ~200 zł na start
  4. Skorzystaj z gotowej platformy sklepowej.

Zobacz też: Kursy e-commerce na Edukier.pl: Kursy WooCommerce i kursy PrestaShop

Co to jest sklep internetowy?

Sklep internetowy służy do sprzedaży produktów lub usług poprzez Internet. W e-sklepie mogą być sprzedawane zarówno produkty fizyczne jak np. ubrania czy wyposażenie domu, ale również produkty wirtualne, jak chociażby e-book lub domena internetowa.

Sklep internetowy znajduje się pod określonym adresem WWW i zazwyczaj jest zbudowany na przeznaczonej do tego platformie do sprzedaży nazywanych platformami e-commerce. Platformy e-commerce ułatwiają tworzenie sklepów, ponieważ posiadają funkcje ułatwiające handel oraz wiele integracji np. z programami księgowymi, magazynowymi czy obsługującym płatności online.

Przykładami sklepów internetowych są duże serwisy takie jak Amazon czy Allegro, ale również małe witryny sprzedające pojedyncze rękodzieła. 

Kup własną domenę

Domena to adres strony internetowej. Jeśli Twoim planem jest założenie sklepu internetowego, powinieneś / powinnaś wcześniej wykupić dla niego odpowiednią nazwę. Domenę możesz kupić u rejestratora domen. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak stworzyć dobrą nazwę dla sklepu internetowego lub zorientować się, ile to kosztuje, zajrzyj do naszych wpisów:

13 porad jak wybrać adres strony internetowej

Ile kosztuje domena internetowa? Cenniki i koszt domeny

Przygotuj zdjęcia lub atrakcyjne grafiki produktów

Założeniem sklepu internetowego jest sprzedaż, a to, co na sprzedaż wpływa najlepiej, to dobrej jakości zdjęcia i grafiki. Skoro myślisz o założeniu sklepu, z pewnością wiesz, co chcesz sprzedawać. Nawet jeżeli dysponujesz zdjęciami np. od dystrybutora, staraj się ich nie wykorzystywać — zapewne użyje ich wiele innych sklepów. Publikowanie tych samych zdjęć produktów, które już można znaleźć w sieci, daje mylny sygnał użytkownikom, że Twoja oferta niczym się nie wyróżnia. 

Dlatego jeżeli masz na to odpowiedni budżet, to zleć wykonanie zdjęć produktowych profesjonalnemu fotografowi, a jeśli nie, postaraj się zrobić je tak, aby były jak najlepsze. Całkiem dobre zdjęcia można zrobić już nawet przy pomocy smartfona. Wystarczy, że znajdziesz jednolite tło i dobrze oświetlisz fotografowany produkt (światłem dziennym lub żarówkami fotograficznymi).

W wypadku, gdy nie sprzedajesz fizycznych produktów, a np. swoją wiedzę w postaci poradnika, e-booka lub kursu wideo, postaraj się o jego wizualizację. To, że produktu nie można dotknąć, nie oznacza, że nie może być w jakiś sposób „opakowany”. Zleć przygotowanie prostych grafik, które sprawią, że Twój produkt ożyje: poradnik będzie wyglądał jak książka, a strona tytułowa e-booka zostanie umieszczona na ekranie czytnika.

Stwórz lub zleć przygotowanie opisów produktów

Opisy produktów to bardzo ważny element sklepu internetowego, który często jest zaniedbywany. Unikalne opisy pokazują użytkownikom, że znasz produkty, które sprzedajesz. Świadczą o tym, że nie jesteś jedynie pośrednikiem w sprzedaży, który nie może zbyt wiele zaoferować swoim klientom, a ekspertem od danego produktu. 

Brak opisów lub lakoniczne opisy są jednym z największych błędów popełnianych przez właścicieli e-sklepów. Dzisiejsi klienci łatwo przemieszczają się pomiędzy stronami WWW i poszukują najlepszych ofert z najlepszą obsługą. Jeżeli nie znajdą odpowiedzi dotyczących produktu w Twoim sklepie, to prawdopodobnie pójdą zrobić zakupy gdzie indziej.

Jeżeli czujesz się na siłach, samodzielnie przygotuj szczegółowe opisy produktów — w tym wypadku również nie korzystaj z gotowych opisów od dystrybutora. Z kolei jeśli nie masz czasu na ich przygotowanie, zleć ich wykonanie profesjonalnemu copywriterowi. Copywriter to osoba, która zawodowo pisze treści m.in. na strony internetowe. Pamiętaj, że zaraz po zdjęciu produktu, jego opis jest najważniejszym czynnikiem decydującym o dokonaniu zakupów przez internautów.

Wybierz platformę, na której zbudujesz sklep

Najprostszym sposobem na zbudowanie sklepu internetowego jest skorzystanie z platformy e-commerce lub stworzenie go za pomocą rozwiązania typu open source. Rozwiązaniem typu open source jest np. WordPress, a oznacza to jedynie tyle, że jego kod źródłowy jest powszechnie dostępny, co umożliwia jego udoskonalanie użytkownikom z całego świata.

Oba rozwiązania, platforma e-commerce lub rozwiązania open source, dają dużo swobodę i możliwość szybkiej i prostej aktualizacji danych. Jest niezwykle ważne podczas wprowadzania nowych produktów lub aktualizacji danych na stronie. 

Według raportu Senuto z 2021 najwięcej sklepów w Polsce założono w następujących platformach:

  • WooCommerce — 13 753 sklepy,
  • PrestaShop — 13 309 sklepów,
  • Shoper — 10 249 sklepów.

Te trzy platformy do budowania sklepów internetowych są najbardziej popularne w naszym kraju. Dlatego przyjrzymy się im i przedstawimy wady i zalety każdego rozwiązania.

WooCommerce

WooCommerce wykorzystuje platformę WordPress, która jest systemem do zarządzania treścią (tzw. CMS), inaczej mówiąc, służy ona do tworzenia stron internetowych. WooCommerce to natomiast wtyczka do WordPressa, która umożliwia stworzenie sklepu internetowego do już istniejącej strony WWW. Na jej popularność wpływa to, że zarówno WordPress, jak i wtyczka WooCommerce są bezpłatnymi narzędziami, które jednocześnie są bardzo dobrze zoptymalizowane pod względem użytkowania.

Aby móc stworzyć sklep internetowy przy użyciu WooCommerce potrzebujesz nie tylko własnej domeny, ale również hostingu. Hosting jest usługą, od której zależy m.in., jak szybko będzie działała Twoja strona WWW. Hosting możesz kupić od dostawców usług hostingowych np. Zenbox czy Cyber_Folks. Więcej informacji na temat hostingów znajdziesz w naszym artykule: Co to jest hosting? Rodzaje hostingów.

Zalety WooCommerce:

  • Dobre rozwiązanie dla małych i średnich e-sklepów z niewielką liczbą produktów.
  • Dobre rozwiązanie dla biznesów zaczynających z niskim budżetem.
  • Sam sklep można zbudować nawet za darmo.
  • Bardzo popularne oraz intuicyjne rozwiązanie.
  • Pozwala strony WWW ze sklepem.
  • Pozwala na rozbudowę funkcjonalności sklepu dzięki wtyczkom (np. o metody płatności lub funkcje dostawy).
  • Jest prosty w instalacji i obsłudze.
  • Platforma pozwala na dostosowanie strony pod SEO.

Wady WooCommerce:

  • Należy opłacać hosting oraz własną domenę raz w roku.
  • Niektóre wtyczki lub motywy graficzne są płatne.
  • Przeładowane e-sklepy stworzone przy użyciu WooCommerce mogą być mniej wydajne i wolniej się ładować.

PrestaShop

PrestaShop również jest rozwiązaniem typu open source. W odróżnieniu od WordPressa jest to platforma zbudowana przede wszystkim z myślą o sklepach internetowych i jedynie posiada moduł do zarządzania treścią, który umożliwia dodawanie treści. Jest to rozwiązanie równie popularne co wtyczka WooCommerce i posiada wielu zwolenników, którzy sądzą, że nadaje się lepiej do prowadzenia sklepu niż WordPress.

PrestaShop również jest darmowym systemem, do którego należy dokupić usługę hostingową. Ponadto, tak samo jak WordPress/WooCommerce ma możliwość rozszerzania funkcjonalności sklepu dzięki wtyczkom. 

Zalety PrestaShop:

  • Platforma dedykowana tworzeniu sklepów internetowych.
  • Dobre rozwiązanie dla średnich i większych e-sklepów z licznymi produktami.
  • Sam sklep można zbudować nawet za darmo.
  • Posiada więcej funkcji wspomagających sprzedaż niż WooCommerce.
  • Pozwala na dodawanie rozbudowanych treści dzięki modułowi zarządzania treścią.
  • Dodatkowe wtyczki umożliwiają rozbudowę funkcjonalności e-sklepu.
  • Jest prosty w instalacji i raczej intuicyjny w obsłudze.
  • Platforma pozwala na dostosowanie e-sklepu pod SEO.
  • E-sklepy stworzone przez PrestaShop zazwyczaj są wydajne i szybko się ładują.

Wady PrestaShop:

  • Należy opłacać hosting oraz własną domenę raz w roku.
  • Certyfikat SSL należy zainstalować samodzielnie.
  • Niektóre wtyczki lub motywy graficzne są płatne.

Shoper

Shoper to typowa platforma e-commerce, czyli stworzona konkretnie do budowania sklepów internetowych. Jest to rozwiązanie typu SaaS. SaaS to rozwiązanie chmurowe, które udostępnia gotowy system do tworzenia e-sklepów. 

Jako że jest to rozwiązanie w chmurze, użytkownik nie musi osobno kupować hostingu — chmura, którą udostępnia Shoper jest jednocześnie miejscem, gdzie składowane są pliki sklepu i zastępuje tradycyjny hosting. Jednak z tego względu jest to system płatny, który opłaca się w formie subskrypcyjnej. Shoper to Polska firma, która od lat świetnie rozwija się na naszym rynku. Jest to platforma e-commerce, która dorównuje nawet światowym rozwiązaniom i sprawdza się naprawdę dobrze przy budowaniu sklepów internetowych.

Zalety Shoper:

  • Platforma e-commerce dedykowana tworzeniu sklepów internetowych.
  • Dobre rozwiązanie dla małych i średnich e-sklepów.
  • Nie wymaga zakupu hostingu.
  • Posiada wbudowany Certyfikat SSL.
  • Wsparcie techniczne w cenie.
  • E-sklep przygotowany w zgodzie z RODO i aktualnym prawem.
  • Posiada 250 funkcji, które ułatwiają sprzedaż — m.in. uproszczona integracja z systemami płatności, kurierami i paczkomatami.
  • Intuicyjny panel administracyjny.
  • System jest często aktualizowany, co wpływa na dobre funkcjonowanie stworzonego e-sklepu.
  • 14 dni darmowego testu.

Wady Shoper:

  • Konieczność odprowadzania prowizji od większości metod płatności.
  • Należy opłacać w formie miesięcznej subskrypcji.
  • Należy opłacać domenę raz do roku.
  • Niektóre rozszerzenia lub szablony graficzne są płatne.
  • Ma ograniczenia w dostosowaniu sklepu pod SEO.

Koniecznie przygotuj sklep pod względem prawnym

Każdy sklep internetowy musi podporządkować się do pewnych zasad prawnych. Dlatego Twój przyszły e-sklep powinien udostępnić użytkownikom następujące dokumenty:

  • regulamin sklepu internetowego,
  • politykę prywatności,
  • dokument RODO.

Każdy z tych dokumentów powinien być upubliczniony w ramach domeny sklepu, najlepiej w formie osobnej podstrony lub jako załączony plik PDF, który będzie można łatwo znaleźć i otworzyć.

Pomocne w przygotowywaniu dokumentów są darmowe generatory. Wybierając platformę e-commerce, sprawdź, czy oferuje ona generator lub usługę przygotowania dokumentów prawnych — może być to najszybsza droga, do uzupełnienia treści Twojego sklepu. Jeśli jednak chcesz mieć pewność, że dokumenty będą w 100% poprawne, skorzystaj z usług prawnika. 

Nie zapomnij o bezpieczeństwie danych i transakcji

Ochrona danych jest jedną z najważniejszych kwestii podczas pracy sklepu internetowego. Użytkownicy, wpisując swoje dane do przesyłki oraz podając numery kart płatniczych, muszą mieć pewność, że transakcja będzie dla nich bezpieczna. To bezpieczeństwo zagwarantuje Ci certyfikat SSL. Certyfikat SSL zabezpiecza dane przesyłane pomiędzy użytkownikami a sklepem i szyfruje je. 

Certyfikat SSL ochrania:

  • dane przesyłane poprzez formularze,
  • hasła do płatności internetowej oraz hasła logowania do e-sklepu, 
  • numery kart płatniczych, kredytowych i kont bankowych.

Certyfikat SSL można mieć już nawet za darmo. Na wszystkie najczęściej zadawane pytania na temat certyfikatów SSL odpowiadamy w artykule: Wszystko o certyfikatach SSL [FAQ].

Czy prowadząc sklep internetowy, muszę mieć działalność gospodarczą?

Jeśli chcesz prowadzić sklep internetowy, musisz prowadzić jakiś rodzaj działalności. Do wyboru na początek najlepsze są dwie opcje: działalność nierejestrowana lub jednoosobowa działalność gospodarcza.

Działalność nierejestrowana, jak sama nazwa wskazuje, pozwala na prowadzenie działalności bez rejestrowania się jako firma. Jednym z warunków jest konieczność nieprzekroczenia określonych przychodów. W każdym miesiącu Twój przychód nie może wynieść więcej niż 1400 zł netto w każdym miesiącu (stan na rok 2021). Jedyne, o czym musisz pamiętać, to prowadzenie uproszczonego spisu wydatków i zarobków oraz aby rozliczyć działalność nierejestrowaną przy rozliczeniu PIT. Jest to dobre rozwiązania dla osób, które dopiero chcą przetestować swój model biznesowy i sprawdzić, czy ich produkty będą się sprzedawały.

Jeżeli prowadząc działalność nierejestrowaną, przekroczysz limit, musisz w ciągu 7 dni zarejestrować działalność gospodarczą. Obecnie prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej nie kosztuje dużo. Większość nowo zarejestrowanych firm może skorzystać z tzw. ulgi na start, która uprawnia do opłacania jedynie składek chorobowych (w roku 2021 to 381,81 zł) przez pierwsze 6 miesięcy prowadzenia działalności. Następnie przez okres dwóch lat opłaca się „mały ZUS” (627,01 zł lub 647,59 zł z ubezpieczeniem chorobowym). Tym samym koszty rozpoczęcia biznesu są aktualnie relatywnie niskie, a pozwalają na legalne prowadzenie sklepu internetowego i sprzedaż. Więcej informacji o składkach i ulga znajdziesz na stronie ZUS.

W przypadku niektórych branż należy pamiętać o konieczności posiadania kasy fiskalnej. Sprawdź, czy w przypadku Twojej branży, również musisz ją mieć.

Stwórz sklep internetowy, w którym sam chciałbyś zrobić zakupy

Tworząc e-sklep należy mieć na uwadze jedną rzecz: nie zakładaj sklepu, w którym sam nie zrobiłbyś / zrobiłabyś chętnie zakupów. Przygotowując treści do sklepu, opisy produktów czy dokumenty formalne, pisz je w taki sposób, aby były czytelne, przejrzyste i zrozumiałe. Grafiki niech przyciągają wzrok i a nazwa sklepu będzie chwytliwa i łatwa w zapamiętaniu. Wybierając platformę, w której zbudujesz sklep, weź pod uwagę własne umiejętności, możliwości finansowe oraz liczbę produktów, które planujesz sprzedawać.