Jak założyć własnego bloga internetowego? Gdzie go założyć? Poradnik i instrukcją krok po kroku dla poczatkujących. WordPress, wtyczki i zarabianie na blogu.

W sieci istnieją miliony blogów, a codziennie powstają nowe strony. Blog to popularne rozwiązanie dla osób, które mają coś do powiedzenia i chcą podzielić się swoją wiedzą ze światem. 

Masz już pomysł na bloga, a może dopiero zastanawiasz się, czy to odpowiednia forma wyrazu dla Ciebie? W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na pytania, jak założyć bloga i gdzie założyć bloga. Dowiesz się również, jak przygotować się do blogowania i czy na prowadzeniu bloga rzeczywiście da się zarabiać.

Nie masz czasu czytać i szukasz konkretnych rozwiązań? 4 opcje dla Ciebie:

  1. Stwórz bloga samodzielnie przy pomocy kreatora stron internetowych (polecamy: WIX.com) – za darmo lub od ~20 zł / miesiąc,
  2. Zleć stworzenie bloga wg swoich wymagań firmie, która zadba o całość: od stworzenia bloga, przez hosting i domenę, po późniejszą pomoc w utrzymaniu (polecamy: HashMagnet) – od 199 zł netto na start,
  3. Wybierz najlepszy hosting, zarejestruj tanio domenę, zainstaluj WordPressa i uruchom bloga samodzielnie – od ~100 zł na start
  4. Skorzystaj z gotowej platformy blogowej – nie polecane.

Co to jest blog?

Blog jest to rodzaj strony internetowej. Pierwsze blogi były traktowane raczej jak prywatne pamiętniki, ale z czasem stały się narzędziem do komunikacji twórców z czytelnikami. Obecnie czytelnicy poszukują na blogach specjalistycznej wiedzy z danej dziedziny. Blogi mogą być prowadzone przez jednego twórcę, ich grupę lub firmę. Indywidualne blogi są zazwyczaj prowadzone przez osoby pasjonujące się określoną tematyką, natomiast blogi firmowe opowiadają o swoich produktach i tematach z nimi związanymi, budując rozpoznawalność marki.

Bloga można założyć w darmowym serwisie lub wykupić odpowiednie usługi internetowe. W dalszej części tekstu przedstawimy plusy i minusy każdego z tych rozwiązań.

W jakim celu zakładasz bloga?

Jest to ważne pytanie, które należy zadać sobie na samym początku. Jaki jest cel powstania Twojego przyszłego bloga? Ludźmi kierują zazwyczaj dwie motywacje: albo chcą prowadzić osobiste zapiski, albo stworzyć poczytny portal, który przyniesie sławę i/lub pieniądze. Każda motywacja jest dobra, jednak warto być ze sobą szczerym od samego początku, bo dzięki temu, łatwiej będzie wybrać odpowiednie rozwiązanie do blogowania.

Jeżeli planujesz stworzyć nową stronę po to, aby dzielić się prywatnymi przeżyciami, publikować wiersze, przemyślenia lub aby znaleźć małą grupę odbiorców, swój blog możesz bez przeszkód założyć na darmowej platformie. Osobiste blogi zazwyczaj nie wymagają nakładów finansowych i w takim wypadku, darmowe rozwiązania mogą być właśnie dla Ciebie.

Jednak w momencie, gdy planujesz zbudować blog, który po czasie ma przynieść korzyści finansowe lub przyciągnąć rzeszę czytelników, darmowe portale nie będą dla Ciebie wystarczające. Jeżeli blogowanie chcesz traktować poważnie, musisz się do niego odpowiednio przygotować, zainwestować dużo wolnego czasu i niewielką sumę pieniędzy.

Chcesz założyć blog? Musisz mieć pomysł!

Kolejnym ważnym aspektem przy zakładaniu bloga, jest wybranie odpowiedniej tematyki. Dobry temat to pierwszy krok do sukcesu. Być może jesteś szczęściarzem, który już dobrze wie, o czym chciałby pisać, ale nie dla każdego jest to tak oczywiste. 

Prowadzenie bloga jest świetnym narzędziem do budowania swojego wizerunku w Internecie, do poszerzania własnej wiedzy, do nauki tworzenia angażujących treści czy oczywiście, do zarabiania. Istnieje wiele plusów z prowadzenia bloga, więc warto spróbować swoich sił. 

Wybierając temat, zastanów się, czy na pewno będzie on interesujący dla użytkowników sieci. Choć mogłoby się wydawać, że najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu jest znalezienie małej niszy, to nie jest najlepszy pomysł. Jeżeli niewiele osób pisze na dany temat, może to oznaczać, że równie niewiele osób szuka informacji w tej dziedzinie.

Najbardziej popularne tematy do blogowania to: 

  • finanse i zarabianie,
  • zdrowie,
  • sport,
  • kuchnia,
  • branża modowa i beauty,
  • lifestyle.

Stworzenie bloga dotyczącego któregoś z powyższych tematów powinno spotkać się z aprobatą użytkowników — po prostu są to treści, które są chętnie czytane w Internecie. Nie ukrywamy jednak, że pisanie w tych tematach, wiąże się to z dużą konkurencją. Niemniej tworząc blog wokół popularnej tematyki, nie trzeba robić tego w nudny czy odtwórczy sposób. W ramach nieodkrywczej tematyki można stworzyć świetny i nieszablonowy blog. 

My natomiast polecamy pisać na tematy, w których czujesz się najlepiej. Twoją pasją są koty? Świetnie! Uwielbiasz statystykę? Super! Pisz o tym, co sprawia ci radość, co jest Twoją pasją i sprawia, że czas szybko mija. W blogowaniu liczy się przede wszystkim charyzma i … regularność dodawania treści. Jeśli to, co piszesz Cię nudzi, a bloga zakładasz, bo liczysz na łatwe pieniądze, to nie droga dla Ciebie. Wkładając serce w swoje teksty, znajdziesz grono zainteresowanych odbiorców.

Czy muszę być informatykiem, aby prowadzić bloga?

Absolutnie nie! Niezależnie czy zdecydujesz się blogować w darmowym portalu, czy chcesz założyć stronę internetową z prawdziwego zdarzenia, nie musisz mieć umiejętności informatycznych. Darmowe narzędzia są proste w obsłudze, a rozwiązania hostingowe dla blogerów są intuicyjne i dostosowane do potrzeb początkujących użytkowników.

Darmowy blog, dla kogo i czy warto?

Jak wspominaliśmy wcześniej, darmowe blogi dobrze się sprawdzają, jeśli chcesz tworzyć treści dla siebie i bliskich lub ma on mieć charakter typowo hobbystyczny. Dlatego, jeśli interesuje Cię blogowanie na większą skalę, przeskocz od razu do następnego podtytułu.

Istnieją dwie godne polecenia darmowe platformy do publikacji wpisów: Blogger.com oraz WordPress.com.

1. Blogger.com

To platforma należąca do Google. Bloga w Blogger.com można założyć w kilka minut przy użyciu konta Google. Jest to całkowicie darmowa platforma, ale adresy strony w tej witrynie są zakończone domeną blogspot.com. Istnieje możliwość podpięcia własnej domeny, jednak wtedy blogowanie przestałoby być darmowe — własną domenę należy opłacać co roku.

Platforma Blogger.com jest prosta w obsłudze i umożliwia szybkie rozpoczęcie działalności w sieci. W ramach platformy można korzystać z darmowych szablonów graficznych. Blogger umożliwia zarabianie na blogu, jednak ogranicza możliwości użytkowników do korzystania z Google AdSense lub samodzielnego dodawania skryptów reklamowych do strony.

2. WordPress.com

WordPress.com to darmowa platforma do blogowania oparta na najbardziej znanym CMS-ie świata — WordPressie. CMS to system do zarządzania treścią, który ułatwia korzystanie i budowanie stron internetowych. 

Zwróć uwagę: WordPress to CMS, który jest darmowy. Możesz z niego korzystać na platformie WordPress.com lub zainstalować go na własnym hostingu (o hostingu mówimy w następnej części artykułu, gdzie omawiamy koszty profesjonalnych blogów). Na platformie WordPress.com możesz skorzystać z darmowego planu, o którym tutaj mówimy lub z planów płatnych.

Już nawet darmowy plan na platformie WordPress.com umożliwia korzystanie z niektórych motywów i wtyczek. WordPress daje większą możliwość personalizacji wyglądu bloga niż Blogger.com i pozwala na obszerniejszą konfiguracji strony. Nazwy blogów założonych na platformie będą zakończone domeną wordpress.com. Zarabianie na blogu jest możliwe poprzez wyświetlanie reklam samego WordPressa lub samodzielne dodanie skryptu do strony.

Jak mogliście zauważyć, darmowe platformy umożliwiają szybkie rozpoczęcie przygody z blogowaniem. Opcje platform Blogger.com czy WordPress.com są ograniczone do podstawowych możliwości umieszczania wpisów i plików na stronie, dlatego jest to rozwiązanie tylko dla osób, które chcą prowadzić bloga dla siebie, a nie dla zysku.

Największym minusem darmowych platform jest konieczność umieszczenia w adresie strony domeny danej platformy. Ma to negatywny wpływ na reklamodawców, którzy mogą nie zdecydować się na współpracę z takim blogiem.

Czego potrzebujesz, aby założyć bloga i ile to kosztuje?

Myślisz poważnie o blogowaniu? Jesteś w dobrym miejscu! Ta część artykułu wyjaśni Ci, czego potrzebujesz, aby stworzyć profesjonalną stronę i gdzie założyć bloga.

Poniżej opisaliśmy niezbędne elementy do stworzenia bloga, wraz z ich przybliżonymi cenami. Dobra wiadomość jest taka, że wielu dostawców usług internetowych proponuje duże zniżki na pierwszy rok korzystania z usług. Dlatego koszty prowadzenia bloga w pierwszym roku będą znikome — od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych rocznie. Dzięki temu możesz rozwinąć blog, zanim pojawią się większe koszty.

1. Domena

Domena to po prostu nazwa strony internetowej. Jest to bardzo ważny i niezbędny element zakładania bloga. Dobry adres powinien być łatwy do zapamiętania, wpadający w ucho i stosunkowo krótki. Domenę można kupić u dostawców usług internetowych. Najpopularniejsze są te z końcówką .pl, ale przy tworzeniu bloga warto rozejrzeć się za innymi, niekonwencjonalnymi propozycjami. Koszt domeny jest uzależniony od końcówki i zazwyczaj jest to koszt od 100 do 250 zł rocznie. 

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak stworzyć świetną nazwę dla swojego bloga, zapraszamy do przeczytania artykułu: 13 porad jak wybrać adres strony internetowej.

2. Hosting

Hosting to wyznaczone miejsce na serwerze, gdzie znajdują się wszystkie pliki strony internetowej. Hosting jest niezbędny, do powstania jakiejkolwiek strony WWW, w tym również bloga. Można do zakupić u dostawcy usług hostingowych. 

Do założenia bloga w zupełności wystarczy hosting współdzielony na dyskach SSD lub SSD NVMe. Koszt usługi to około 250 do 400 zł rocznie.

3. CMS (np. WordPress)

Jak już wspomnieliśmy, CMS jest systemem do zarządzania treścią. To bardzo przydatne narzędzie, które umożliwia blogowanie bez posiadania wiedzy technicznej. Systemy CMS ułatwiają dodawanie treści na bloga, prowadzenie witryny i jej rozbudowywanie. Ponadto oferują szablony graficzne, dzięki którym bez pomocy grafika czy programisty, można ustawić wygląd strony. Systemy CMS oferują dodatkowe narzędzia nazywane wtyczkami, które rozbudowują możliwości danego systemu.

Najpopularniejszym systemem CMS jest WordPress — obecnie działa na nim ponad 40% wszystkich stron WWW na świecie (nie tylko blogów!). Jest bardzo wygodny, dobrze zoptymalizowany i intuicyjny. CMS WordPress jest darmowy i można go zainstalować na każdym hostingu. Niemniej nie jest to jedyny CMS godny polecenia. Lubianymi i cenionymi CMS-ami są również Joomla i Drupal. 

4. Certyfikat SSL

Twój blog powinien być chroniony certyfikatem SSL. Certyfikat SSL to narzędzie, które umożliwia bezpieczny przesył danych między przeglądarkami a serwerami. Aktywny certyfikat można dostrzec jako ikonę kłódki w pasku adresu strony w przeglądarce internetowej. Nie istnieje przymus posiadania SSL-a, ale posiadanie go, przynosi wiele korzyści. 

Korzyści z posiadania certyfikatu SSL na blogu:

  • zabezpiecza przesyłane dane i chroni przed ich kradzieżą, np. danych z formularzy, numerów kont czy kart bankowych,
  • wzbudzanie zaufanie użytkowników — witryna bez SSL-a jest określana jako niebezpieczna,
  • lepsza widoczność w Google — strony z SSL są lepiej pozycjonowane od tych, które go nie mają,
  • większa ilość odwiedzin i/lub zakupów w witrynie — użytkownicy i klienci będą chętniej wchodzić na zabezpieczoną stronę.

Certyfikat SSL instaluje się na hostingu, ale przypisany jest do wybranej domeny. Jeśli myślisz, że taki SSL, to fajna sprawa, ale jednak dodatkowy koszt, to Cię zaskoczę: certyfikat SSL możesz mieć za darmo. Wielu hostingodawców oferuje własne darmowe certyfikaty, a sam zawsze możesz skorzystać z darmowych certyfikatów dostępnych w sieci. Do takich certyfikatów należą np. Let’s Encrypt, ZeroSSL lub StartSSL. Ochrona tych darmowych certyfikatów jest na tym samym poziomie, co certyfikatów komercyjnych i w zupełności wystarczy do prowadzenia bloga.

Podsumowując tę część, prowadzenie bloga nie jest specjalnie drogie. Po zakończeniu promocji na pierwszy rok Twój blog będzie kosztował ok. 350-650 zł rocznie. Znajdując odpowiedniego usługodawcę, cena będzie bliższa tej dolnej granicy. Są to kwoty, które można odłożyć, a które na dodatek bardzo szybko zwrócą się, gdy zaczniesz zarabiać na blogu. O tym, jak zarabiać na blogu, dowiesz się w dalszej części artykułu.

Jak założyć bloga na WordPressie? — instrukcja

Już wiesz, że bloga możesz założyć na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest udanie się na darmową platformę i zarejestrowanie się na niej. Drugim natomiast jest wykupienie dwóch usług, domeny i hostingu, oraz zainstalowanie na hostingu CMS-a i certyfikatu SSL. Przedstawiamy prostą instrukcję, jak to zrobić.

  1. Znajdź i kup domenę, w której chcesz założyć bloga. Domeny szukaj u rejestratorów domen. Dostępne nazwy sprawdzaj u rejestratorów za pomocą wyszukiwarki domenowej (dostepna poliżej).
  2. Wybierz i kup hosting. Znajdziesz go na stronach WWW dostawców usług hostingowych. Najlepiej wybierz hosting z dyskiem SSD lub SSD NVMe, który będzie miał autoinstalator WordPressa i dostęp do darmowego certyfikatu SSL.
  3. Przypisz domenę do hostingu w swoim panelu klienta.
  4. Zainstaluj WordPressa na hostingu przy pomocy autoinstalatora.
  5. Zainstaluj certyfikat SSL — sprawdź, czy hosting posiada aktywny certyfikat SSL. Jeśli nie, zainstaluj go.
  6. Twój blog już istnieje i jest gotowy do użytku 🙂
Wyszukiwarka domen internetowych

Znajdź wolną domenę z 1200+ rozszerzeń:

Konfiguracja WordPressa

Kolejne kroki pomogą Ci w szybkim dostosowaniu WordPressa do swoich potrzeb.

  1. Wprowadź podstawowe informacje o blogu — w ustawieniach ogólnych wpisz nazwę bloga, jego opis, ustaw adres e-mail i strefę czasową. 
  2. Sprawdź ustawienia komentarzy w sekcji Dyskusja i wybierz te, które Ci odpowiadają.
  3. Ustaw format adresu w sekcji Bezpośrednie Odnośniki. Polecanym ustawieniem jest „Nazwa wpisu”.
  4. Zmień wygląd bloga, przechodząc do sekcji Wygląd > Motywy > Dodaj nowy. Znajdziesz tam szablony graficzne, które możesz zainstalować i włączyć na swoim blogu.
  5. Zainstaluj przydatne wtyczki w sekcji Wtyczki. Listę polecanych wtyczek znajdziesz poniżej.

Polecane darmowe wtyczki WordPress

WordPress jak na tyle intuicyjnym narzędziem, że znajdziesz tam wtyczkę do praktycznie każdego zadania, jakie Ci przyjdzie do głowy. Dlatego przedstawiamy tutaj kilka z nich, które przydadzą się do podstawowej obsługi bloga, a nowe wtyczki możesz instalować według zapotrzebowania.

  • Yoast SEO — pomoże w optymalizacji wpisów pod SEO. Stosując się do podpowiedzi wtyczki, osiągniesz wyższą pozycję w wyszukiwarce.
  • LiteSpeed Cache — wtyczka, która usprawni szybkość ładowania strony.
  • WordFence — wtyczka, która zwiększy bezpieczeństwo bloga.
  • Sharing Icons — pozwala na umieszczenie ikon social media i bezpośrednie udostępnianie treści z bloga w mediach społecznościowych,
  • GA Google Analytics — umożliwia integrację bloga ze statystykami Google Analytics.

Jak zarabiać na blogu?

Jeśli chcesz zarabiać na blogu, uzbrój się w cierpliwość. Najpierw zbuduj content i naucz się regularności w publikowaniu treści. To, ile będziesz zarabiać na blogu, zależy od tego, ilu użytkowników będzie odwiedzało Twoją stronę. Sprawdzi się to jednakowo w przypadku reklam banerowych, przy polecaniu produktów (afiliacji), czy tworzeniu artykułów sponsorowanych. 

Twoim głównym zadaniem na początek jest pozyskanie jak największej liczby użytkowników, którzy będą przychodzili konsumować treści na blogu i którzy będą skorzy do klikania w linki reklamowe. Im większe grono odbiorców zbierzesz, tym łatwiej będzie Ci zarabiać na blogu, a ewentualne współprace same będą Cię znajdować. Inną metodą zarabiania na blogu jest sprzedawanie własnych usług, np. e-booków, live’ów lub produktów, gdy np. wykonujesz rzeczy hand made.

Przeczytałeś_łaś pełne kompendium wiedzy o tym, jak założyć bloga, co jest niezbędne do jego założenia oraz gdzie założyć bloga i nawet jak zarabiać na blogu. W tym momencie decyzja zależy od Ciebie i od tego, w jakim celu chcesz prowadzić własną stronę WWW. Pamiętaj tylko o jednym. Blog powinien sprawiać Ci przede wszystkim radość i dawać satysfakcję z publikacji kolejnych wpisów. Aby blogowanie miało przynosić korzyści finansowe lub wizerunkowe, trzeba pisać jak najczęściej, dlatego warto to robić z uśmiechem. 🙂