Ile kosztują domeny internetowe? Porównanie cen rejestracji i odnowień 14 najpopularniejszych rozszerzeń domen. Skąd bierze się cena i wartość domeny?

Domena internetowa, to serce Twojej strony internetowej, nazwa po której użytkownicy mogą znaleźć Cię w sieci. Wybór odpowiedniego adresu zaczyna się od końcówki domenowej. W takim razie, ile Cię będzie kosztować wymarzony adres strony WWW?

Czego dowiesz się z tego artykułu?

W poniższym tekście skupimy się na tym, ile kosztują domeny internetowe i dlaczego. Powiemy również parę słów o różnicach cen u różnych rejestratorów oraz o promocjach domen. Ponadto przedstawimy, jak oszacować wartość domeny „z odzysku” i omówimy parę ciekawych transakcji za domeny.

Jeżeli jeszcze nie do końca wiesz czym są domeny i jakie są ich rodzaje, to zapraszamy najpierw do artykułu, który wszystko dokładnie wyjaśnia: Co to jest domena internetowa? Rodzaje domen.

Ile kosztuje domena?

Ceny domen możemy podzielić na trzy różne rodzaje. Inaczej będą wyceniane wolne i nowo zarejestrowane domeny, a inaczej ich odnowienia. Jednocześnie zupełnie inne ceny osiągają domeny z rynku wtórnego. Poniżej przedstawiamy w formie widełek ile kosztuje domena z danego rodzaju.

Ile kosztuje rejestracja wolnej domeny?

Wolne domeny, to takie nazwy, które jeszcze nigdy nie zostały zarejestrowane lub które niegdyś zarejestrowane były, ale trafiły z powrotem do puli wolnych adresów. Cena rejestracji wolnej domeny wynosi od kilku złotych do około 250 zł rocznie. Większość domen z puli wolnych adresów jest sprzedawana w cenach promocyjnych, stąd koszty domeny mogą wynosić bardzo mało w pierwszym roku korzystania z usług rejestratora domen.

Ile kosztuje przedłużenie (odnowienie) domeny?

Przedłużenie okresu ważności domeny jest inaczej nazywane jej odnowieniem i pozwala na korzystanie z domeny przez następny rok. Domeny należy opłacać rok do roku. Cena odnowienia to rzeczywista wartość domeny u danego rejestratora. Cena odnowienia większości domen mieści się w widełkach 100-250 zł rocznie, jednak bardziej popularne zakończenia mogą kosztować nawet do 750 zł / rok.

Ile kosztuje „używana” domena?

Koszty używanych domen są bardzo różne. Domeny sprzedawane na aukcjach domen osiągają ceny od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Jeżeli domena jest bardzo wartościowa, to może zostać sprzedana nawet za kilkaset tysięcy lub kilkadziesiąt milionów, o czym piszemy więcej w dalszej części artykułu.

Od czego zależy koszt końcówki domenowej?

Koszt końcówek domenowych jest uzależniony od wielu czynników. Niemniej wyróżniamy kilka najważniejszych, które wpływają na cenę danego rozszerzenia.

  • Funkcja domeny – więcej płaci się za domeny przypisane do branż np. .shop.
    Poziom domeny – drożej sprzedawane są domeny najwyższego rzędu np. .org.
  • Rodzaj domeny – lepiej sprzedającymi domenami są domeny krajowe.
  • Popularność i renoma domeny – na świecie najbardziej popularną jest końcówka .com, a w Polsce końcówka .pl i są one droższe niż inne domeny np. com.pl lub .info.

Ceny a rejestratorzy domen i promocje

Jak pewnie zauważyłeś(-łaś) ceny tych samych końcówek domenowych różnią się od siebie u różnych rejestratorów. Jest to spowodowane odmiennymi taktykami sprzedażowymi i marketingowymi, którymi kierują się rejestratorzy. 

Opiszemy sytuację na przykładzie naszej rodzimej końcówki .pl. Rejestrem domen .pl jest NASK, który jest właścicielem domeny polskiej. NASK posiada swoją sieć partnerską, na którą składają się rejestratorzy domen. Są to firmy takie jak np. Domeny.pl, GoDaddy czy OVH. Są one pośrednikami pomiędzy rejestrami a kupującymi, co ułatwia kupującym zarejestrowanie i późniejsze utrzymanie domeny.

Ceny dla partnerów są inne niż dla użytkowników końcowych. Cena domeny .pl za rejestrację przez partnera wynosi 9,90 zł, a odnowienie 50 zł netto. Jest to koszt domeny, który musi pokryć rejestrator, gdy za jego pośrednictwem ktoś kupuje domenę. Oczywiście, rejestrator posiada własne koszty: uczestniczy w procesie, a później służy pomocą użytkownikowi, więc narzuca marżę, aby na tym zarobić.

Cena domeny .pl jest różna u poszczególnych rejestratorów ze względu na przyjętą strategię. Niektórzy rejestratorzy sprzedają domenę .pl po zaniżonych, promocyjnych cenach, (dopłacając rejestrowi do jej wartości) licząc na to, że klient odnowi domenę w przyszłym roku lub dokupi inne usługi. Inni natomiast sprzedają domenę .pl bez ceny promocyjnej, ale oferując niższe ceny odnowienia. Przy zakupie jakiejkolwiek domeny warto jest sprawdzić jej cenę odnowienia i kierować się tymi, które są najniższe.

Jak oszacować koszt domeny z odzysku?

Może tak się zdarzyć, że adres strony internetowej, który idealnie pasowałby do Twojej działalności, jest już zajęty. Co wtedy możesz zrobić? Wyjścia są 3: możesz odpuścić i poszukać adresu o innym zakończeniu, możesz sprawdzić, czy nikt nie wystawia tego adresu na giełdzie domen internetowych lub skontaktować się z właścicielem (najlepiej przez pośrednika) i spróbować odkupić od niego nazwę. 

Domeny, na giełdzie są wystawiane po określonej cenie, jednak ceny są negocjowane. Niektóre domeny sprzedawane są też w systemie aukcyjnym. Natomiast próba odkupienia domeny od właściciela, który nie planował jej sprzedaży, może być nieco trudniejsza. W obu przypadkach warto dowiedzieć się, jak prawidłowo oszacować koszt domeny. 

1. Wiek i historia domeny

Sprawdź, jak długo istnieje dana strona i co się na niej znajdowało np. poprzez stronę WayBackMachine. Wiek domeny może być w tym przypadku wadą, jak i zaletą. Jeżeli domena była dobrze prowadzona, to prawdopodobnie cieszy się ona dobrą reputacją. Jeśli jednak na domenie znajdowały się treści spamerskie, pornograficzne lub dotyczące innych szemranych biznesów, to lepiej nie kupować wcale takiej domeny.

2. Komercyjność nazwy i słowa kluczowe

Czy nazwa, którą chcesz kupić ma komercyjny wydźwięk? Czy odnosi się do np. jakiejś popularnej branży? Domena będzie droższa, jeśli będzie dotyczyła dobrze sprzedających się usług lub produktów. Podobnie wygląda to w przypadku dobrych słów kluczowych, które są często wyszukiwane przez użytkowników. Obecnie nie ma konieczności zakładania strony WWW pod słowa kluczowe, ale nie uważasz, że np. adres wakacje.pl brzmi po prostu dobrze? Zweryfikuj ile kosztuje pozycjonowanie się na dane frazy, a to podpowie Ci, czy dane słowo kluczowe jest popularne, czy nie.

3. Ruch na stronie

Cena domeny rośnie, gdy wchodzi na nią wielu użytkowników. Sprawdź jednak, z jakiego powodu ludzie odwiedzają daną stronę. Może być to ruch sztucznie podbijany przez boty, aby właściciel domeny mógł ją sprzedać drożej lub adres strony jest łudząco podobny do innej i są to przypadkowe wejścia. Jeśli domena wykazuje się unikalnymi i wartościowymi wejściami, warto zapłacić za nią więcej. Ruch można oszacować np. za pomocą strony similarweb.com.

4. Pozycja w wyszukiwarce

Cena domeny jest uzależniona od jej pozycji w wynikach wyszukiwania (Search Engine Results Pages). Strona, która jest dobrze wypozycjonowana na określone frazy będzie miała wyższą wartość, niż ta, która jest wypozycjonowana słabo lub w ogóle.

5. Haki domenowe

Hak domenowy to kolejny element wpływający na cenę domeny. Są to adresy stron WWW, które powstały z połączenia nazwy z końcówką domenową danego kraju lub tzw. nowych domen (nTLD). Przykładem haka domenowego są adresy takie jak love.me (domena Czarnogóry) lub lubie.to (domena Tonga). Niektóre są naprawdę odkrywcze i ciekawe. Odpowiednio skonstruowany hak, może znacznie wywindować koszt domeny.

W wypadku, gdy dalej nie jesteś pewny(-a), jak wycenić domenę, po pomoc możesz zgłosić się do ekspertów domenowych lub niektórych rejestratorów domen. Taką usługę bez problemu znajdziesz za pomocą wyszukiwarki internetowej.

Ile może kosztować naprawdę popularna domena?

Historia już nie raz pokazała że cena domen może być NAPRAWDĘ wysoka. Przedstawiamy kilka ciekawych transakcji ze świata domen.

Najdroższe domeny w Polsce

Z pewnością najdrożej sprzedaną domeną w Polsce była nazwa Play.pl. Niemniej nigdy nie został ujawniony dokładny koszt domeny ani szczegóły transakcji. Strona została przejęta przez operatora sieci komórkowej od firmy, która prowadziła sprzedaż gier komputerowych. Szacuje się, że transakcja wyniosła od kilku do kilkunastu mln złotych. 

Innymi najdroższymi domenami kupionymi w naszym kraju są opony.pl i oponeo.pl, obie kosztowały prawie 1 mln złotych.

Na złość konkurencji

Okazuje się, że można wydać 35 mln dolarów tylko po to, aby nie pozwolić na coś swojej konkurencji. W roku 2007 przez firmę HomeAway została kupiona domena VacationRentals.com. Później firma wyjawiła, że dokonała zakupu tylko po to, żeby nie zrobiła tego ich konkurencja. Aktualnie na stronie znajduje się wyszukiwarka hoteli.

Ubezpieczenia są w cenie

W 2010 roku doszło do sprzedaży dwóch domen: CarInsurance.com oraz Insurance.com. Domeny kupiła firma QuinStreet i na obu znajdują się porównywarki ubezpieczeń, kalkulatory ubezpieczeniowe i wiele eksperckich treści. Za domenę CarInsurance.com zapłacono 48,7 mln dolarów, a Insurance.com została wyceniona na 35,6 mln dolarów.

Najdroższa domena w historii

Domena, która została sprzedana za najwyższą stawkę to LasVegas.com. Koszt domeny wyniósł niebagatelne… 90 mln dolarów! Domena została zarejestrowana poraz pierwszy w 1997 roku, a zakupu dokonano w roku 2005. Od tego momentu nikt na świecie nie wydał więcej za adres strony internetowej. Treść strony dotyczy oczywiście amerykańskiego miasta Las Vegas, a oferuje możliwość wyszukiwania i rezerwacji atrakcji, hoteli, lotów i przejazdów turystycznych.

Prawa do zarządzania domenami też są drogie

Drogo sprzedawane są nie tylko poszczególne adresy stron internetowych, ale również prawa do zarządzania całymi domenami. Jednymi z najdroższych transakcji tego typu były przejęcia domen .shop i .app. Cena domeny .shop wyniosła 41,5 mln dolarów, a prawa do niej wykupił japoński rejestrator GMO Registry. Natomiast cena domeny .app opiewała na 25 mln dolarów i jej właścicielem zostało Google.

Domeny – cennik

Na podsumowanie artykułu przedstawiamy kilka najpopularniejszych rozszerzeń domen ze świata (i domenę polską) oraz zakres cen, w których można je zakupić. Zestawienie zostało oparte o aktualne cenniki kilku wiodących dostawców domen na polskim rynku: OVH, GoDaddy, CyberFolks, home.pl i nazwa.pl. Kolumna druga przedstawia ceny promocyjne w jakich można zakupić dane rozszerzenie na pierwszy rok, natomiast kolumna trzecie pokazuje widełki cen odnowienia domeny w kolejnych latach. Ceny zostały zaokrąglone do całości.

KOŃCÓWKA DOMENOWAZAKRES CEN NA PIERWSZY ROK (PLN BRUTTO)ZAKRES CEN ODNOWIENIA (PLN BRUTTO)
.com30 – 6149 – 148
.eu9 – 6136  – 148
.pl9 – 2955 – 148
.expert27 – 25227 – 343
.cloud17 – 14787 – 147
.online1 – 243148 – 243
.net 20 – 7364 – 148
.org 20 – 10456 – 148
.biz 20 – 6884 – 148
.info 13 – 6176 – 148
.name 32 – 14732  – 147
.me26 – 15973 – 123
.pro 15 – 13276 – 132
.shop15 – 331169 – 331

domainsave