Jak wybrać adres strony internetowej dla firmy, bloga czy sklepu internetowego? Jak wybrać domenę dla strony WWW? 13 porad.

Adres strony internetowej, inaczej domena, jest bardzo ważnym aspektem, gdy planujesz zaistnieć w sieci. Adres strony WWW musi być prosty i czytelny dla użytkowników, którzy będą odwiedzać Twoją witrynę, a jednocześnie zapadać w pamięć. W poniższym artykule opiszemy 13 punktów, które pomogą Ci w stworzeniu perfekcyjnej nazwy dla strony internetowej.

Z czego składa się domena internetowa?

Domena jest unikatowym adresem, pod którym są dostępne określone zasoby sieci. Każdy adres jest niepowtarzalny, tzn. że na całym świecie nie istnieją dwie identyczne nazwy domen.

Adres WWW możemy podzielić na kilka członów:

http://wzorcowy.adres.pl 

Oto poszczególne części adresu, którymi są kolejno:

  • http:// – protokół umożliwiający przesyłanie danych przez sieć
  • wzorcowy – subdomena / domena III rzędu
  • adres – nazwa domeny / domena II rzędu
  • .pl – domena najwyższego poziomu / domena I rzędu

Ta rozpiska pokazuje, czym jest adres strony internetowej i dlaczego możemy nazywać go wymiennie „domeną”. Niektórzy sądzą, że domeną są jedynie końcówki domenowe, czyli ostatnia część adresu (np. końcówka .pl), natomiast są one domeną I rzędu. Patrząc od prawej strony, każdy dodatkowy człon adresu jest domeną kolejnego rzędu (pomijając oczywiście protokół http://).

Dlaczego wspominamy o elementach adresu stron WWW? Dlatego że adres Twojej strony nie powinien składać się z większej ilości członów niż ten przedstawiony, a najlepiej, aby składał się jedynie z domeny I i II rzędu tak jak adres tego bloga — https://HostingOnline.pl.

 W kolejnej części artykułu przedstawimy porady, które pomogą Ci osiągnąć ten cel i stworzyć domenę skrojoną do Twoich potrzeb.

Zaoszczędź nawet 59,8% na kosztach utrzymania domen.
Zobacz ofertę jednego z najtańszych rejestratorów domen w Polsce. Sprawdź »

1. Nazwa domeny powinna nawiązywać do działalności

Domena internetowa jest Twoją wizytówką w sieci, nazwą,  po której będą Cię znajdować użytkownicy i klienci. Powinna pokazywać to kim jesteś i czym się zajmujesz lub analogicznie, czym zajmuje się Twoja firma.

Jeżeli już prowadzisz własną działalność, dobrze aby domena składała się z nazwy firmy. Natomiast tutaj należy zachować umiar. Jeśli pełna nazwa to „Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe STOLIX Damian Kowalski”, to zdecydowanie nie jest dobrym pomysłem umieszczać całej nazwy w adresie! W tym wypadku w zupełności wystarczyłby adres stolix.pl. Jeśli firma STOLIX zajmuje się wykonywaniem stolików z drewna, dobrym pomysłem byłby również adres drewnianestoliki.pl nawiązujący do głównej działalności firmy.

W wypadku gdy jesteś freelancerem lub blogerem, ta zasada będzie działała podobnie. Jeśli tworzysz blog o hostingach, to nazywasz go np. HostingOnline.pl. 🙂

2. Jak wymyślić coś dobrego? 

Z pierwszego punktu już wiesz, że nazwa domeny powinna być ściśle związana z tym, co chcesz na niej prezentować. Co jednak zrobić, gdy zupełnie nie wiesz, od czego zacząć? Stworzenie dobrego adresu strony internetowej to nie lada wyzwanie, dlatego nie warto czekać na nagły przypływ weny, tylko podejść do zadania procesowo. 

Zacznij od spisywania słów, które mają związek z przyszłą e-działalnością. Możesz również dodać angielskie odpowiedniki wybranych słów, jednak wybierz tylko te, które są proste i nieskomplikowane. Wypisz wszystkie słowa i pomysły, które Ci wpadną do głowy, zarówno te słabsze, jak i te gorsze. Skorzystaj ze słownika synonimów i słownika frazeologicznego. Zastanów się, czy w związku z Twoją działalnością nie ma ciekawych powiedzonek, znanych cytatów, aforyzmów. 

Stwórz jak największy bank słów, a następnie próbuj łączyć ze sobą słowa i sprawdzaj efekty eksperymentów. Posiadając bazę wyrażeń, można skorzystać z internetowych generatorów nazw i haseł. Działają one dobrze tylko w języku angielskim, jednak mogą być źródłem inspiracji.

3. Postaw na prostotę

Idealną sytuacją jest, gdy adres składa się tylko z domeny I i II rzędu. Dzięki temu jest krótszy i prostszy do zapamiętania. Kolejne człony lub zapisywanie nazwy z myślnikiem, zwiastuje przyszłe problemy z jej wpisywaniem w wyszukiwarkę. Nazwa domeny musi być stosunkowo krótka i nie składać się z więcej niż 2-3 wyrazów. Optymalna długość adresu powinna mieć nie więcej niż 55 znaków, natomiast bardzo dobrze sprawdzają się adresy krótsze, mające około 20-30 znaków.

Liczbę znaków możesz sprawdzić np. przy pomocy internetowych liczników znaków. 

4. Uważaj na skróty

Adres strony internetowej powinien być krótki, jednak nie powinien swoją długością wzbudzić podejrzeń. Jeśli Twoja firma / marka znana jest przede wszystkim pod postacią skrótu, to nie jest to problem. Jednak jeśli na co dzień używana jest pełna nazwa, a Ty po prostu próbujesz wyszukać jakikolwiek pasujący adres, to nie tędy droga. Nieuzasadnione skracanie nazwy do kilku liter może pozbawić Twoją stronę wyjątkowości i być niejasne dla użytkowników.

5. Zrezygnuj z cyfr, jeśli nie są konieczne

Cyfry wyglądają podejrzanie w adresie strony. Z jakiegoś powodu używamy słownych odpowiedników adresów IP — gdyby wpisywanie ciągów cyfr było dla nas wygodne, to nie wymyślalibyśmy unikatowych nazw. Użycie liczby w adresie musi mieć solidne podstawy. 

Dobrym przykładem jest firma Link4, gdzie liczba jest częścią firmowej nazwy. Wszyscy wiedzą jak ją odpowiednio zapisać, bo firma organizuje wielkie kampanie reklamowe w telewizji, na billboardach i w Internecie. Gdyby tak jednak nie było, to nazwa mogłaby być problematyczna, bo skąd klient ma mieć pewność czy „4” należy zapisać cyfrą czy może słownie „cztery”? Jeśli nie posiadasz takiej popularności, ani nakładów marketingowych jak Link4, to zastanów się, czy cyfra jest niezbędna w adresie Twojej strony www.

6. Słowa kluczowe nie są już niezbędne

Kiedyś popularne było tworzenie adresów stron WWW na podstawie słów kluczowych. Pojawiały się ciekawe hybrydy jak „najlepszyprawnikszczecin” czy „hydrauliknajtanszywarszawa”. Dziś zdecydowanie odchodzi się od takiego podejścia, ze względu na zmianę polityki Googla. Twoja strona powinna zawierać treści, które będą odpowiadały na tego typu zapytania, a nie tylko nazywały się w ten sposób. 

Wybranie takiej nazwy nie pomoże w uzyskaniu wyższej pozycji w wyszukiwarce. Jednocześnie należy unikać wykorzystywania w nazwie domeny przymiotników jak „najlepszy” czy „świetny”. Są to słowa powszechnie używane w rankingach czy wpisach blogowych, przez co Twoja strona może “zagubić się” i niknąć w gąszczu innych. 

7. Sprawdź, jak dany adres wygląda na piśmie

Wymyślając nazwę dla strony internetowej, czasem doznajemy olśnienia i myślimy, że „mamy to!”. Jednak czar pryska po zapisaniu nazwy, szczególnie gdy nazwa składa się z więcej niż jednego słowa. Niektóre połączenia słów po prostu źle wyglądają, gdy są zapisane obok siebie bez spacji. Niekiedy taki zapis może spowodować, że nazwa będzie odczytywana w zły sposób albo nabierze nowego, niechcianego znaczenia.

8. Sprawdź, czy wybrana domena dobrze brzmi

Domena musi nie tylko dobrze wyglądać, ale również dobrze brzmieć. Sytuacją idealną byłoby wymyślenie nazwy, która sama z siebie zwala z kolan, ale bądźmy realistami: wystarczy, aby adres był łatwy w odczytaniu i wymowie. Gdy posiadasz listę możliwych adresów, przeczytaj każdy po kolei na głos. Wyeliminuj te, które brzmią dziwnie lub powodują zawiązanie języka na supeł. 

Możesz też przeprowadzić prosty test. Zadzwoń do znajomego, który nie bierze udziału w tworzeniu adresu dla strony internetowej. Przeczytaj mu wybrane nazwy i poproś, aby je zapisał. W wypadku, gdy przy danej nazwie zaczną być problemy ze zrozumieniem lub trzeba będzie używać literowania „B jak Basia, C jak Cezary”, to odrzuć tę nazwę. Następnie poproś znajomego, żeby odesłał zapisane przez siebie adresy i sprawdź, czy napisał je poprawnie. Wszystkie błędne odrzuć.

9. Jaką końcówkę domenową wybrać?

Jaką końcówkę domenową wybrać, oto jest pytanie. Pamiętasz podział adresu strony internetowej z początku artykułu? Weźmiemy pod lupę jego ostatni element, czyli domenę I rzędu. Zasadniczo istnieją dwa podejścia do wyboru końcówki domenowej: tradycyjne i niekonwencjonalne. Który wybierzesz, zależy od Ciebie i od charakteru działalności, jaką chcesz prowadzić w sieci.

Tradycyjne podejście mówi, że najlepiej wykupić adres w popularnej i rozpoznawalnej domenie. Do takich domen należą np.:

  • .pl – gdy planujemy rozwijać się na rodzimym rynku,
  • .eu – dla firm o zasięgu europejskim,
  • .com – dla firm o zasięgu globalnym,
  • .info, .org, .net – inne popularne domeny o zasięgu globalnym.

Trudno odmówić temu podejściu racji. Końcówki te mocno zakorzeniły się w naszych umysłach i dlatego wyglądają wiarygodnie. Niektóre osoby mogą nawet nie zdawać sobie sprawy z tego, że istnieją inne zakończenia domen, szczególnie starsi użytkownicy Internetu.

Jednak podejście niekonwencjonalne pozwala na więcej możliwości i zabawy nazwami. 

Jeśli Twoją grupą docelową są osoby biegle posługujące się siecią lub Twoja działalność nie ma czysto formalnego charakteru, to warto przyjrzeć się niekonwencjonalnym domenom.

Opracowując portfolio, możesz skorzystać z końcówek .expert lub .me. Tworząc e-sklep, możesz założyć stronę w domenie .store lub .online, a będąc fotografem zakończyć nazwę domeną .photo. Możliwości tworzenia interesujących i zapadających w pamięć adresów z nowymi domenami są niezliczone, dlatego warto zwrócić na nie uwagę. 

10. Sprawdź, czy domena jest dostępna

Wymyślenie odpowiedniej nazwy to połowa sukcesu. Zastanowienie się nad końcówką domenową, to też kolejny mały sukces. Niestety wszystkie starania mogą spełznąć na niczym, jeśli ktoś wcześniej wpadł na ten sam pomysł. Dlatego każdą opracowaną nazwę domeny należy ocenić pod kątem dostępności. 

To czy adres strony internetowej jest wolny, można łatwo sprawdzić przez wyszukiwarkę domen każdego dostawcy domen. Możesz skorzystać np. z wyszukiwarki (TUTAJ WPISAĆ ADRES, JEŚLI CHCEMY POLECIĆ JAKIŚ KONKRETNY). Po wpisaniu adresu w wyszukiwarkę, od razu otrzymasz odpowiedź, czy określona nazwa domeny jest wolna, czy zajęta.

11. Wybrać nową domenę czy z „odzysku”?

Jeżeli bardzo zależy Ci na jakiejś nazwie domeny, jednak jest ona zajęta, możesz sprawdzić, czy akurat ktoś nie chce jej odsprzedać. W tym celu zostały stworzone giełdy domen, jak np. Aftermarket, gdzie można znaleźć domeny „z odzysku”.

Przy zakupie niegdyś użytkowanej domeny, trzeba być ostrożnym. Przed zakupem warto sprawdzić historię takiej domeny: czy nie była wykorzystywana np. jako strona zapleczowa z marnej jakości linkami albo nie służyła do oszustw, czy treści pornograficznych. 

Również pomimo tego, że pod daną domeną nie widnieją żadne treści, nie oznacza, że jest ona wolna od swojej historii. Roboty Google oceniają strony wraz z ich historią, dlatego nie warto inwestować w nazwę domeny o złej historii. Przeszłość strony możesz sprawdzić np. za pośrednictwem strony Wayback Machine.

12. Wystrzegaj się plagiatu

Sprawdzasz wolne adresy strony internetowej. Przykładowo szukasz takiego z końcówką .pl, ale jest zajęty, natomiast wolny jest z końcówką .eu. Możesz pomyśleć, że to świetna wiadomość, ale nie zawsze tak jest. Firma, która posiada zastrzeżoną nazwę firmową lub produktową, może kiedyś domagać się roszczeń, jeśli nazwa Twojej domeny będzie łudząco podobna. 

Przed zarejestrowaniem domeny sprawdź, czy nazwa nie koliduje z interesem innej firmy. Zorientuj się, czy dana nazwa nie została zarejestrowana np. jako czyjś znak towarowy lub zastrzeżona nazwa. Możesz to sprawdzić poprzez portale TMView lub eSearchPlus.

13. Wybierz raz, a porządnie

Najważniejsze to wybrać nazwę raz i później się jej trzymać. Ogromnym błędem jest zmienianie adresu strony internetowej, gdy przestaje nam się ona podobać. Częste zmiany  nazwy to zabójstwo dla witryny internetowej. Po pierwsze roboty Google mogą uznać to za nieodpowiednią operację i obniżyć pozycję takiej strony w rankingu. Po drugie, zmieniając nazwę domeny, odbieramy użytkownikom możliwość zapamiętania jej. Wymieniając nazwę na inną, możesz na zawsze stracić odwiedzających, którzy nie będą w stanie ponownie wyszukać strony w sieci.

Wybór adresu strony internetowej nie jest prostym zadaniem, ale warto podejść do niego z należytą starannością. Dobrze wybrany adres WWW będzie służył rozpoznawalności strony i wzmacniał markę. Jest to doskonałe narzędzie do znajdowania followersów i klientów. 

Po przeczytaniu tego tekstu już wiesz, na jakie pułapki musisz uważać podczas wymyślania nazwy dla domeny. Teraz jesteś gotowy_a na to, aby stworzyć idealny adres dla swojej strony internetowej!

Wyszukiwarka domen internetowych

Znajdź wolną domenę z 1200+ rozszerzeń: