Polski czy zagraniczny hosting? Gdzie powinien być serwer strony WWW? Jakie rozwiązanie dla stron międzynarodowych i wielojęzycznych?

Kupując hosting dla swojej strony internetowej, możesz stanąć przed pytaniem: lepiej wybrać polski czy zagraniczny hosting? Firm hostingowych i różnych ofert jest naprawdę wiele. Usługę hostingową możesz kupić od niewielkiego hostingodawcy, dużej firmy cieszącej się popularnością na lokalnym rynku lub zagranicznej korporacji. Aby dobrze wybrać, warto wziąć pod uwagę kilka aspektów. 

Zagraniczny hosting ma swoje zalety, ale…

W zdecydowanej większości przypadków lepszym wyborem będzie polski serwer niż hosting za granicą. Choć zagraniczny hosting może przyciągać nas nowoczesnymi reklamami i posiadać pewne zalety np. niższą cenę, to w trakcie korzystania z usług zagranicznej firmy może pojawić się wiele barier i niedogodności. Nie jest to jednak zasadą. Dowiedz się, czy lepszy będzie dla Ciebie polski serwer, czy hosting za granicą. 

Sprawdź, gdzie w rzeczywistości znajdują się serwery

To, że usługodawca posiada siedzibę swojej firmy lub oddziały w Polsce, nie oznacza jeszcze, że jego serwery muszą znajdować się w na terenie naszego kraju. Z tego względu zawsze dokładnie sprawdź, gdzie usytuowane są serwery usługodawcy. Nawet firmy, które mogą się wydawać całkowicie osadzone w Polsce, potrafią wynajmować serwery za granicą. 

Dlaczego jest to ważne? Ponieważ warto zadbać o to, aby hosting znajdował się blisko użytkowników, którzy będą z niego korzystać. Dlatego jeśli chcesz założyć stronę internetową kierowaną przede wszystkim do polskich użytkowników, to zdecydowanie lepszym wyborem będzie polski serwer, niż hosting za granicą. Jeśli jednak Twoja strona ma być kierowana do zagranicznych użytkowników z tylko jednego kraju, możesz rozważyć założenie strony WWW na lokalnym hostingu.

Jeżeli użytkownik i serwer znajdują się daleko od siebie, w innych krajach lub na różnych kontynentach, to potrzebne jest więcej czasu na wyświetlenie strony. Odległość ma jednak znaczenie nie tylko w przypadku ładowania strony, ale tak naprawdę każdej czynności, jaką musi wykonać serwer na polecenie użytkownika. Oznacza to dłuższy czas ładowania skryptu, grafik, kolejnych podstron czy pobierania plików z witryny. 

Dzieje się tak ze względu na system DNS, który umożliwia wyświetlanie stron i ich zawartości w sieci. Każda strona WWW ma swój adres (domenę) oraz odpowiadający jej adres IP. Osoba wpisująca nazwę domeny w przeglądarce automatycznie wysyła zapytanie do systemu DNS. System tłumaczy nazwę na adres IP, aby mógł ją odczytać serwer, na którym znajduje się dana strona internetowa. Następnie serwer udziela odpowiedzi, dzięki której użytkownikowi zostaje wyświetlona witryna, którą chciał obejrzeć. Niemniej ta czynność powtarzana wielokrotnie, dla każdej akcji jaką użytkownik podejmie na stronie.

Zwróć uwagę na usługę DNS Anycast

Twoją stronę będą odwiedzać użytkownicy nie tylko z Polski, ale też z innych krajów? Wybierz dostawcę, który oferuje usługę DNS Anycast. Wcześniej wspomnieliśmy o systemie DNS. Jest to podstawowy system, na którym opiera się działanie wszystkich stron w sieci, a usługa DNS Anycast wprowadza upgrade do standardowego systemu DNS. 😉 

W systemie DNS serwer, który tłumaczy nazwy domen na adresy IP, znajduje się zazwyczaj w tej samej serwerowni, co serwer, który obsługuje. Stąd powstają duże odległości do pokonania przez zapytanie, np. gdy ktoś z Polski chciałby wyświetlić stronę z Australii. Tymczasem usługa DNS Anycast łączy serwery DNS z różnych lokalizacji i synchronizuje je, aby użytkownik mógł szybciej wyświetlać strony. W takim wypadku użytkownik szybciej otrzyma odpowiedź, ponieważ udzielą ją bliżej znajdujący się serwer — z Polski lub pobliskiego kraju europejskiego. 

DNS Anycast, podobnie jak wybranie serwera w pobliżu użytkowników, wpływa na prędkość wyświetlania strony. Czynnik ten jest jednak bardzo ważny zarówno dla odczuć użytkownika (strony, które ładują się szybciej, lepiej konwertują), jak i pozycjonowania stron w Google. Mając usługę DNS Anycast nie musisz wybierać hostingu za granicą, ponieważ polski hosting tak samo dobrze obsłuży zapytania z innych części świata.

Więcej o usłudze DNS Anycast przeczytasz w artykule: DNS Anycast — co to jest i do czego służy.

Zbadaj czy usługodawca ma własną infrastrukturę IT

Przy wyborze hostingu znaczenie może mieć również, to czy hostingodawca jest właścicielem serwerów, czy jedynie podnajmuje maszyny w zewnętrznych serwerowniach. O ile w Polsce istnieje kilka naprawdę dobrych indywidualnych serwerowni, to w przypadku awarii problemy prawdopodobnie zostaną szybciej rozwiązane przez firmę mającą własne serwery. 

Dzieje się tak z prostego powodu. Informacja o awarii lub innych problemach z serwerem szybciej dotrze do firmy hostingowej mającej własne serwery, dzięki czemu szybciej zajmie się ich rozwiązywaniem. Problemy na zewnętrznych maszynach mogą być później wykrywane, ze względu na dodatkowy podmiot w strukturze komunikacyjnej.

Nie oznacza to, że hostingodawcy korzystający z podnajmowanych serwerowni na pewno będą wolniej reagowali na zaistniałe problemy. Chcemy jednak zwrócić Twoja uwagę na to, że serwerownia jest jednym z najważniejszych aspektów przy wyborze hostingu. Jeżeli firma hostingowa dysponuje zewnętrzną serwerownią, jednak posiada ona wysoką certyfikację TIER III lub IV, to prawdopodobnie nie będzie problemu w rozwiązywaniu problemów z hostingiem. 

Upewnij się, że firma zapewnia wsparcie techniczne w języku polskim

Firmy oferujące zagraniczny hosting często tłumaczą swoją ofertę na język polski, aby sprzedać ją na tutejszym rynku. Niestety, wsparcie techniczne oraz materiały pomocowe zazwyczaj dostępne są już tylko w języku obcym. Nawet jeżeli na co dzień bardzo dobrze posługujesz się językiem angielskim (lub językiem kraju, w którym chcesz kupić hosting), to w przypadku obsługi hostingu istnieje wiele zwrotów technicznych, które będą utrudniały komunikację. 

Korzystanie z hostingu czasem po prostu wymaga zgłoszenia się do helpdesku lub biura obsługi klienta i ostatnie czego potrzebujesz, to problemy w zrozumieniu tego co mówi lub pisze do Ciebie konsultant. Może to również prowadzić do nieporozumień i tym samym do wydłużania czas potrzebnego na rozwiązanie sytuacji. Problematyczne mogą okazać się również strefy czasowe. Przykładowo osoby obsługujące amerykański serwer będą pracowały w godzinach, w których ty będziesz smacznie spać. W tym wypadku, jeśli nie jesteś osobą dwujęzyczną, zdecydowanie polecamy hosting w Polsce. 

Pamiętaj również, że w trakcie wybierania hostingu lepiej wybrać ten, który oferuje długie godziny pracy BOK oraz wiele kanałów komunikacji. 

Nie uciekniesz od polskiego prawa wybierając zagraniczny hosting

Jeżeli myślisz o kupnie hostingu za granicą tylko dlatego, że chcesz uniknąć pewnych przepisów polskiego prawa, to nie jest to dobry pomysł. Jeżeli swoją działalność wykonujesz w Polsce, to obowiązuje Cię tutejsze prawo. Jednocześnie Twoja sytuacja może się dodatkowo skomplikować, gdy nieświadomie nie dostosujesz się do prawa panującego w kraju, w którym umieszczony jest serwer.

Tak w ogóle, to zupełnie odradzamy wszelkich szemranych działań w Internecie. Świetnym przykładem jest sytuacja sprzed kilku lat, gdy Departament Stanów Zjednoczonych wpłynął na zamknięcie witryny MegaUpload ze względu na ciągłe łamanie praw autorskich twórców pochodzących ze Stanów Zjednoczonych. Tymczasem serwis prowadzony był przez obywatela Niemiec, który przebywał w Nowej Zelandii, a serwer strony znajdował się w Hong Kogu… Nie istnieje żaden kodeks prawa Internetu, dlatego zawsze warto zachować ostrożność, niezależnie od tego czy chcesz kupić hosting w Polsce, czy skorzystać z zagranicznego serwera. 

Wybierz hosting w walucie kraju, w którym mieszkasz

Jesteś Polakiem, ale na stałe mieszkasz w innym kraju i tworzysz treści dla lokalnych użytkowników? Kupowanie polskiego hostingu może nie być dla Ciebie najlepszym wyjściem ze względu na przewalutowanie. Koszt utrzymania strony na polskim serwerze będzie się wtedy zmieniać wraz ze zmieniającym się kursem walut. 

Jeśli jednak mieszkasz w Polsce i zarabiasz w złotówkach, to polski hosting powinien sprawdzić się znakomicie i na pewno nie przepłacisz ze względu na różnice pomiędzy walutami.

Chcesz pozycjonować się w Polsce? Wybierz polskie IP

Prowadząc stronę dla polskich użytkowników i chcąc pozycjonować się w „polskim Internecie”, wybierz serwer, znajdujący się w naszym kraju. Polski serwer będzie posiadać polski adres IP. Poza szybkością ładowania strony, lokalizacja IP również jest czynnikiem wpływającym na to, jak wysoko będzie wyświetlana Twoja witryna w wyszukiwarce. 

Tymczasem, jeśli tworzysz dla zagranicznego rynku i zależy Ci na wysokiej pozycji w innym kraju — rozważ kupno zagranicznego hostingu, ponieważ może Ci to pomóc w osiągnięciu lepszego scoringu.

Wybierz serwer zależnie od tego, czego potrzebujesz

Tak, jak wspominaliśmy na początku, w większości przypadków polski hosting sprawdzi się lepiej niż ten zagraniczny. Jeśli chcesz prowadzić stronę dla polskich użytkowników, to najlepiej będzie wybrać serwer umiejscowiony w naszym kraju. Wpłynie on na szybsze ładowanie strony, lepszą pozycję w wyszukiwarce Google oraz zapewni bezpieczeństwo obsługi w języku polskim. 

Podobnie wygląda sytuacja, gdy planujesz prowadzić stronę internetową, którą odwiedzają użytkownicy różnych narodowości — przykładowo prowadzisz działalność, ale swoje usługi oferujesz zarówno klientom zagranicznym, jak i polskim. Najlepszym rozwiązaniem będzie kupno polskiego hostingu z usługą DNS Anycast, który rozwiąże problem z ładowaniem się strony.  Niemniej równie dobrym rozwiązaniem jest kupno hostingu w sąsiednim kraju. Przykładowo hosting z serwerami w Niemczech obsłuży tak samo dobrze klientów z innych krajów europejskich, co hosting umiejscowiony w Polsce.

Nie jest jednak tak, że zagraniczny hosting zawsze jest gorszym wyborem. Jeżeli mieszkasz za granicą lub Twoim targetem są wyłącznie użytkownicy pochodzący z zagranicy, hosting w Polsce może Cię niepotrzebnie ograniczać. Gdy tworzysz stronę w innym języku lub dla lokalnej Polonii, to serwer znajdujący się w danym kraju zapewni Ci wyższą pozycję w wyszukiwaniach oraz odpowiednią prędkość ładowania strony.