Tworzysz strony internetowe i szukasz sposobu na dodatkowy zarobek? Hosting reseller to doskonała okazja, by zwiększyć swoje dochody, oferując klientom kompleksowe rozwiązania. Dowiedz się, jak łatwo połączyć te dwie usługi i maksymalizować swoje zyski!
Posiadanie popularnej strony WWW daje Ci duże możliwości monetyzacji ruchu. Programy afiliacyjne, reklama kontekstowa, artykuły sponsorowane, linki – to tylko wybrane możliwości. Masz jeszcze jedną opcję. Zamiast korzystać z tradycyjnego hostingu, zacznij używać hostingu reseller i przy okazji zarabiaj na udostępnianiu zasobów serwera innym. To samo dotyczy osób tworzących strony WWW dla klientów czy świadczących usługi marketingu, czy reklamy w internecie. Sprawdź, jak to działa i ile możesz zarobić.
Co to jest hosting reseller?
Jeśli szukasz dodatkowego sposobu na zarobek online, zostań resellerem. Na czym to polega? W ramach hostingu reseller otrzymujesz do dyspozycji określone zasoby, które możesz później sprzedawać innym. Konta nie są ze sobą powiązane – każdy może nimi zarządzać przez panel administracyjny. Infekcja na jednym z serwisów nie spowoduje zatem, że ten sam wirus dotrze do pozostałych witryn. Są one bezpieczne. Jeśli chcesz oferować hosting, nie musisz zatem budować własnej serwerowni. Wystarczy, że zostaniesz resellerem. Zapłacisz określoną kwotę abonamentu, a dalej już samodzielnie ustalisz, na jakich warunkach zaoferujesz go swoim klientom.
Proponowanie usług hostingowych na takich zasadach jest bardzo popularne w przypadku firm, które zajmują się projektowaniem stron internetowych. To dla nich dodatkowy sposób na przychód, a także na sfinansowanie kosztów użytkowania serwera. Czy jednak Twój klient nie zauważy, że płaci Tobie, a korzysta z hostingu w danej firmie po nazwach serwerów DNS? Nie, wystarczy, że ukryjesz je poprzez ustalenie stref DNS.
Poniższa grafika doskonale obrazuje, jakie są różnice między standardowym hostingiem współdzielonym a resellerem. W pierwszym przypadku jesteś docelowym klientem, w drugim – pośrednikiem. Hosting współdzielony nie umożliwia Ci udostępniania zasobów serwera innym na takich samych zasadach jak reseller.
Hosting reseller – czy to łatwy sposób na zarobek?
Na pewno trzeba go uznać za ewentualne dodatkowe źródło przychodu, ale nie spodziewaj się, że szybko i łatwo na tym zarobisz, a tym bardziej, że będzie to Twoje główne źródło dochodów. Na rynku hostingowym panuje ogromna konkurencja. Jako reseller hostingu masz zasoby, które dzielisz i sprzedajesz w ramach ustalonych pakietów. Zatem łącznie musi to być kwota wyższa niż wysokość abonamentu za resellera. I teraz pytanie – jaką cenę możesz zaproponować, aby klient zainteresował się ofertą? 50, 100, a może 200 zł? Mowa o niewielkich kwotach, a zatem, żeby wypracować znaczny przychód, musisz znaleźć wielu klientów. To nie będzie łatwe. Dlatego, jeśli prowadzisz strony WWW i chcesz zarabiać jako reseller, nastaw się, że może to być dodatkowe źródło przychodu, ewentualnie sposób na pokrycie kosztów posiadania serwera, a niekoniecznie główny sposób na zarobek.
Hosting reseller – jaki wybrać, aby na nim zarabiać?
Na początek ustal, jakich zasobów potrzebujesz dla swoich serwisów. Kolejna kwestia – jaki hosting resellerski jesteś w stanie wykorzystać, tzn. znaleźć odpowiednią liczbę nabywców na konta. Podejdź do tego racjonalnie. Nie nastawiaj się z góry na bardzo drogi serwer, który zapewnia dużo zasobów, jeśli obawiasz się, że i tak ich nie wykorzystasz. Jeśli będziesz mieć duże zainteresowanie, bez większych problemów zmienisz pakiet na większy albo kupisz kolejny hosting reseller. Ważne, aby była to usługa zapewniająca oczekiwane przez klientów technologie i gwarantująca niezawodne działanie stron. Jeśli wybierasz pakiet, zwróć uwagę na następujące kwestie:
- Liczba kont dla klientów – usługi hostingowe oferują zróżnicowaną liczbę kont. Nie chodzi o to, aby wybierać od razu jak największą, lecz realną – tyle ile jesteś w stanie sprzedać.
- Rodzaj dysku – obecnie jedynym słusznym rozwiązaniem jest hosting na dyskach SSD, a najlepiej SSD NVM-e, czyli po prostu najszybszych. Klienci oczekują, że ich witryny będą szybko się ładować, a dyski są jednym z podstawowych elementów, od których to zależy.
- Limity – transferu, baz danych, adresów e-mail, domen i subdomen. Najlepiej, jeśli ich nie ma, tzn. obowiązuje brak ograniczeń. W przeciwnym wypadku może to być problem dla części zainteresowanych.
- Dodanie Twojego logo w panelu administracyjnym – aby podkreślić, że strony korzystają z Twojej oferty, a nie danej firmy hostingowej.
- Ustalanie limitów dla poszczególnych kont – musisz mieć taką możliwość, aby dzielić zasoby i móc zaproponować różne pakiety do wyboru.
- Edytor stref DNS – dzięki konfiguracji własnych stref klienci nie będą wiedzieć, że jesteś resellerem hostingu a nie jego właścicielem.
- Panel zarządzania – optymalnie, jeśli klienci mogą korzystać z jednego z popularnych rozwiązań, takich jak Direct Admin czy cPanel. Dla zainteresowanych usługami hostingowymi znaczenie ma to, czy będą mogli korzystać z panelu, który znają.
- Zabezpieczenia – czyli systemy, dzięki którym ograniczane jest ryzyko włamań, kradzieży danych czy wykorzystania domen klientów do podszywania się. Przykładem rozwiązania, które wzmacnia bezpieczeństwo, jest Imunify360. Korzystanie z takich systemów jest podstawą. Ewentualne włamania ograniczają zaufanie do hostingu i narażają Twoich klientów na straty finansowe. Dlatego dbałość o bezpieczeństwo danych jest niezbędne.
- Oprogramowanie serwera – zdecydowanie najlepiej w testach wypada LiteSpeed. Jego wybór pozytywnie wpływa na szybkość ładowania witryny. Strona powinna działać szybciej niż na oprogramowaniu Apache lub nginx.
- Support – to oczywiście konieczność. Najlepiej, jeśli hosting reseller zapewnia wsparcie techniczne przez 24h na dobę i 7 dni w tygodniu. Klientom zależy, żeby mogli korzystać z pomocy wtedy, kiedy jej potrzebują.
- Kopie zapasowe – najlepiej, jeśli są tworzone co najmniej raz dziennie i utrzymywane przez jak najdłuższy okres. Zabezpieczenie danych klientów poprzez wykonywanie kopii zapasowych odgrywa kluczową rolę!
Jednocześnie znaczenie mają wszystkie inne czynniki, które decydują o wydajności i możliwościach hostingu, takie jak: darmowe certyfikaty SSL, najnowsza wersja PHP, dostęp do SSH. Osoby, które zapłacą Ci za zasoby serwera, mają różne oczekiwania i chcą móc dopasować hosting do indywidualnych potrzeb. Dlatego usługa powinna zapewniać wszystkie istotne rozwiązania.
Jak zacząć zarabiać na hostingu reseller?
Podstawowym źródłem zarobku mogą dla Ciebie być strony WWW, które wymagają części zasobów, jakie masz do dyspozycji w ramach resellera. Pozostałe możesz sprzedać klientom. Tylko jak zacząć? Często firmy, które zajmują się budowaniem witryn, oferują klientom pakiet obsługi, który obejmuje usługę serwerową. Jednak możesz znaleźć zainteresowanych również na inne sposoby. Przede wszystkim zacznij od maksymalnie kilku klientów. Nie rzucaj się od razu na głęboką wodę. Współpraca z małą liczbą odbiorców pozwoli Ci ocenić, czy to w ogóle dla Ciebie i ilu możesz mieć realnie odbiorców.
Tylko czy to w ogóle może się opłacać? Nie możesz oczekiwać dużo wyższej ceny niż rynkowa za standardowy pakiet hostingowy, gdyż większość klientów sprawdzi co najmniej kilka ofert. Natomiast, jeśli zaproponujesz coś więcej, dodatkowe usługi, stawka może być odpowiednio wyższa.
Zyski z hostingu reseller – jaką narzucić marżę?
To trudne pytanie i nie ma na nie jednoznacznej odpowiedzi. Możesz założyć sobie za cel, że zasoby sprzedane klientom pokryją opłatę za usługi hostingowe. Ale zapewne chcesz na tym zarobić. Początkowo możesz założyć niską marżę, np. 5-10%. Wtedy zobaczysz, jak Ci idzie. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby z czasem ta marża była wielokrotnie wyższa, szczególnie jeśli do pakietów dołączysz coś ekstra, czego nie obejmują standardowe oferty hostingowe.
Poniżej znajduje się grafika, która pokazuje, ile kosztują usługi hostingowe w ramach oferty reseller w Seohost. Najdroższy pakiet to koszt rzędu 1747 zł rocznie. Przeliczyłem, ile całkiem realnie możesz zyskać, jeśli część powierzchni wykorzystasz na własne potrzeby, a resztę zasobów udostępnisz klientom.
Seohost to firma, która jest dostawcą hostingu o dobrych parametrach w stosunku do ceny. Poniżej zamieściłem grafikę, a na niej ceny poszczególnych pakietów w ramach oferty serwera współdzielonego (tu już brutto). Ile możesz zarobić, jeśli wybierzesz najwyższy pakiet z oferty reseller i udostępnisz połowę lub inną jego część klientom, zakładając takie same stawki jak Seohost?
Przeliczyłem to. Załóżmy, że pozostałą część serwera dzielisz na takie pakiety, takie jak Seohost w ramach podstawowej oferty z powierzchnią 2 GB. Ile możesz zarobić? Dzielę powierzchnię 100 GB. Ceny netto.
Ile powierzchni dla klientów? | Przychód | Zysk? | |
---|---|---|---|
Cena jak w Seohost | 50 GB (50%) | 25 kont po 97 zł = 1675 zł | 678 zł |
Cena jak w Seohost | 80 GB (80%) | 40 kont po 97 zł = 2680 zł | 2 133 zł |
Cena o 10% wyższa | 50 GB (50%) | 25 kont po 106,70 zł = 1850 zł | 920,50 zł |
Cena o 10% wyższa | 80 GB (80%) | 40 kont po 106,70 zł = 2960 zł | 2 521 zł |
Cena o 20% wyższa | 50 GB (50%) | 25 kont po 116,40 zł = 2025 zł | 1 163 zł |
Cena o 20% wyższa | 80 GB (80%) | 40 kont po 116,40 zł = 3560 zł | 2 909 zł |
Jak widzisz, przy cenie wyższej o 20% niż w Seohost, o ile uda Ci się sprzedać całe zasoby, możesz zarobić blisko 3 tys. zł rocznie. Jeśli jednak skierujesz do swoich klientów szerszą ofertę, zaoferujesz im coś dodatkowego, możesz uzyskać zdecydowanie więcej.
Nie musisz w ogóle kierować się cenami w polskich firmach hostingowych. Jeśli wykonujesz rzetelnie określoną usługę, klient chętnie skorzysta również z innych – wystarczy, że mu ją zaoferujesz. Zazwyczaj nie będzie mu przeszkadzać cena wyższa niż rynkowa, bo zna już Twoją markę i wie, że może jej zaufać. Jeśli chodzi o usługi hostingowe, to stawka w ich przypadku nigdy nie powinna być najważniejsza – chodzi o niezawodność, bo każde kilka godzin awarii serwisu albo powolnego działania, oznaczać może wielokrotnie wyższe straty.
Jak pozyskać klientów na Twój hosting
Branża hostingowa jest bardzo konkurencyjna, ale z drugiej strony, jako zarządzający hostingiem reseller, nie potrzebujesz setek klientów. W wielu przypadkach zadowalający wynik przyniesie kilku czy kilkunastu. Im niższym kosztem ich pozyskasz, tym wyższa rentowność. Jeśli właściciele stron WWW i sklepów internetowych będą zadowoleni z jakości Twojej oferty, prawdopodobnie nie będą szukać nowej i ją przedłużą, nawet jeśli cena w drugim roku będzie wyższa. W przypadku wielu działalności klientów ma hosting możesz pozyskać przy okazji, np.:
- jeśli prowadzisz popularne witryny, umieść na nich opis oferty – być może część odwiedzających zainteresuje się nią;
- gdy oferujesz pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach lub inne działania marketingowe online, zaproponuj pakiet, który obejmuje hosting;
- jeśli oferujesz oprogramowanie stron, sklepów, daj również opcję skorzystania z serwera współdzielonego.
Zastanów się, czy w ramach swojej działalności możesz przy okazji oferować hosting. Oczywiście jedną z opcji są płatne działania marketingowe, ale przy tak małej skali to nie będzie opłacalne. Jeśli na grupach na Facebooku związanych z e-commerce, SEO, programowaniem umieścisz propozycję udostępniania kont dla niewielkiej liczby odbiorców w rozsądnej cenie, prawdopodobnie szybko znajdziesz zainteresowanych. Najlepiej, jeśli zaoferujesz im bezpłatny okres na przetestowanie usługi – klienci nie lubią kupować kota w worku, a w przypadku usług hostingowych są przyzwyczajeni do darmowego testu.
Kto zapewni wsparcie techniczne Twoim klientom?
Możesz przekierowywać użytkowników do supportu oferowanego przez firmę, która jest dostawcą hostingu reseller, ale też zapewnić pomoc samodzielnie. Wtedy zdecydowanie zwiększyć to może ilość Twoich obowiązków, ale pokazujesz, że angażujesz się i masz profesjonalne podejście.